Möte personerna bakom kulisserna – Annika Karlsen, teknisk kontrollant

Annika Karlsen från IFK Helsingborg åkte själv konståkning i elva år och tävlade i sju av dem. Hon skadade knäna när hon var 14 år och kämpade på ett tag, men insåg till sist att det inte höll. Då bestämde hon sig för att bli domare istället.

– Nu har jag varit domare i snart sju år och jag älskar sporten mer och mer för var säsong som går, säger hon.

Vad gör en teknisk kontrollant?
– Som teknisk kontrollant har man det yttersta ansvaret för att arbetet i den tekniska panelen flyter på i bra tempo och att bedömningen sker korrekt.

Vilka personliga egenskaper kan man ha användning av?
– Att ha en bra självinsikt och vara medveten om vad man är bra och mindre bra på är viktigt. Att vara bestämd men samtidigt ödmjuk är också bra, för att man måste vara säker på sin sak men även snabb med att erkänna när man har fel.

Hur kommer det sig att du blev intresserad av att bli teknisk kontrollant?
– Ända sedan jag började döma har jag varit intresserad av den ”andra delen” av bedömningen, alltså den tekniska bedömningen. Som domare fokuserar man på kvalitetsbedömningen, men jag var ClubComp-inmatare på en del klubbtävlingar i början av min domarkarriär och fick då även god insikt i arbetet som pågick i den tekniska panelen. Det tilltalade mig verkligen och därför jag gick TC-utbildningen så fort jag fick möjlighet.

Vad är det roligaste med att vara teknisk kontrollant?
– Att samarbeta med en eller flera andra för att bestämma vad som sker på isen låter kanske inte speciellt avancerat, men emellanåt kan det vara riktigt klurigt att få ihop det. Det är otroligt givande att få bestämt vad som faktiskt hände på isen.

Din roligaste eller mest minnesvärda erfarenhet som teknisk kontrollant?
– Jag kan inte komma på någon specifik erfarenhet, men kan berätta om något som alltid känns fantastiskt. Oftast efter ett program så har man alltid ett par ”reviews”, alltså granskningar av element man behöver se om för att vara säker på att man är överens i den tekniska panelen, och att det är rätt beslut som fattats. Oftast handlar det om rotationen eller skär av hopp, då det går väldigt snabbt och man vill inte sänka värdet på något utan att vara helt säker. Ett par gånger per tävling lyckas man ta sig igenom ett helt program utan att behöva en enda ”review”. Känslan av att vara så synkad med de andra i panelen och så säker på sin sak att man inte behöver se om något är ganska fantastisk!

Varför tycker du andra ska ta tillfället att utbilda sig till teknisk kontrollant?
– Att få ingå i en teknisk panel är bland det roligaste och mest givande jag fått göra inom konståkningen. Man lär sig hur man fungerar med andra människor och hur man fungerar som auktoritär person. Det har gett mig en personlig utveckling jag inte räknade med och en säkerhet i mig själv jag inte hade tidigare. Dessutom har det gett mig en chans att få vara kvar i sporten som jag ägnat nästan hela mitt liv åt, vilket jag är väldigt tacksam för.


Utbildningsveckan – mötesplatsen för flera av konståkningens viktigaste utbildningar

Nu söker vi efter fler tekniska kontrollanter! Vill du uppleva fantastisk konståkning och samtidigt bidra till framgångsrika tävlingar? Då ska du ta chansen att utbilda dig till teknisk kontrollant på Utbildningshelgen i Stockholm 31 augusti-3  september.

Inför varje säsong samlar vi viktig kompetens på ett och samma ställe. Årets Utbildningsvecka anordnas 31 augusti – 3 september i Stockholm. Svenska Konståkningsförbundet ger via Idrottslyftet 75 % i bidrag för kursavgiften, vilket innebär att kursavgiften endast blir 1 750 kr.

Klicka här för att komma till anmälan.

 


Teknisk kontrollant (TC)

För att kunna bli  teknisk kontrollant (TC) ska du ha en domarbakgrund. Du kan sedan skifta mellan att vara poängdomare, skiljedomare och teknisk kontrollant på olika tävlingar. Som TC sitter du i den tekniska panelen och arbetar i lag tillsammans med tekniska specialister (TS) och data-videooperatörer (DVO). TC ansvarar för den tekniska panelen och är ytterst ansvarig för identifieringen av tekniska element, fall och svårighetsgraden.

För att utbilda sig till nationell TC (ny TC) ska man vara domare med lägst nationell tävlingslicens (NT). En nationell TC får döma klubbtävlingar och A-tävlingar, och ska återcertifiera sig vart tredje år. För att utbilda sig till nationell mästerskaps-TC (NM-TC) ska man vara domare med lägst nationell mästerskapslicens (NM), den kursen heter ”Uppgradering TC”. En nationell mästerskaps-TC har behörighet att döma alla svenska tävlingar, och ska också återcertifiera sig vart tredje år.

Se fler liknande nyheter

Intervju med synkroåkaren Matilda Nilsson

Sverige har många duktiga synkroåkare som tävlat för några av världens bästa lag i Finland, Kanada och USA. En av...

Stanna hemma med världsmästerskapen

Nu kommer äntligen vårsolen till Sverige. Även om vi uppmanas stanna hemma så innebär värmen för de flesta en möjlighet...

Ondrej Spiegl i framkant för konståkningsvetenskapen

Den dubble svenske mästaren Ondrej Spiegl fortsätter att gå i bräschen för konståkningsvetenskapen. Nu med en ny studie om hur...

Välkommen Bertil Ahlqvist – ny förbundschef

Nu är det äntligen klart vem som ska leda svensk konståkning mot Strategi 2026. Svenska Konståkningsförbundet välkomnar Bertil Ahlqvist. Bertil...

Nya framgångar för Vilma Mellegård

Tioåriga Vilma Mellegård är konståkningsälskaren som drabbades av en stroke och blev delvis förlamad. Trots det tog hon sig tillbaka...

Svenska Konståkningsförbundet har beslutat avsluta tävlingssäsongen 2019/2020

Tävlingssäsongen 2019/2020 avslutas. Mot bakgrund av nya restriktioner från Folkhälsomyndigheten och regeringen har Svenska Konståkningsförbundets styrelse beslutat om att svensk konståknings...

Resultaten från SKF-trofén 2020

Under helgen pågick en av Sveriges stora konståkningstävlingar – SKF-trofén. Vann gjorde Stockholms distrikt. Tävlingen som tog plats i Växjö samlade...

Topp-tio-placeringar för Sverige i JVM i synkro

JVM 2020 i Nottingham är avgjort. Sveriges två lag knep varsin topp-tio-placering, då Team Spirit slutade som 7:a med 145.41...

I helgen avgörs SKF-trofén i Växjö

SKF-trofén – en av Sveriges stora konståkningstävlingar, går av stapeln i helgen i Växjö. SKF-trofén är en av de få...